Translate

fredag 12 oktober 2012

Olämpliga mammor


Jag sitter och retar upp mej på ett program jag ser på SVT. Det är knarkande, missbrukande mammor som föder barn i fängelset. Det är lågbegåvade mammor blandat med tragiska öden. Vad jag stör mej på är att alla dessa kvinnor intygar att detta barn är det mest efterlängtade, att detta barn ska få dem att ändra sej, trots att de har 5-7 ungar sen tidigare som de mist vårdnaden om pga missbruk. Jag blir så förbannad när mammor som inte borde vara föräldrar skaffar massor av oskyldiga barn som ska få växa upp i missär, gå i sina föräldrars fotspår och få tragiska öden.



bild från SvD.
Jag blir så arg för att de tycker synd om sej själva, jag blir så arg på att de är så själviska, jag blir så arg för att de ser sej som offer och att svaret på deras frälsning är att behålla ett litet nyföttbarn. Att just detta barn är deras rättighet och att de nu ska ändra sej. Vilken lögn! Vilka bedragare. Ta ansvar för ert liv, för ert missbruk och inse att barnet inte är svaret!

Alla som varit i kontakt med droger vet att det inte är så lätt att sluta. Alla som sett monstret slå klorna i en släkting eller vän vet att personen ändrar sin personlighet, blir självisk och ljuger. För varje person som kommer ut ur monstrets grotta finns det minst 5 som sitter kvar därinne och inte kommer ut. Att utsätta sitt barn för drogproblem är tecken på dåligt föräldrarskap. Nästan på gränsen till kriminellt! Okey där kanske jag tog i lite. Men jag blir verkligen upprörd. Kanske beror det på min egna uppväxt, kanske beror det på allt jag fått erfara där droger förändrat och förstört människoliv och familjer.

Jag är ett maskrosbarn och det är jag stolt över. Jag har vuxit upp och blivit en fungerande vuxen, skadad för livet, men inte mycket mer skadad än många andra. Men jag blommar, jag lever och hur mycket folk än försöker krossa mej så uppstår jag igen. Men många runt mej är inte maskrosor. De har blivit en skugga av de personer som de hade kunnat vara. De har krossats av sina föräldrars tyranni, sitt eget missbruk och kämpar för att överleva. Några av de barn jag sett på TV i kväll kommer bli blomstrande blommor, men många kommer att krossas på vägen. De är värda mer. De vuxna har ett val. De vuxna kan fatta beslut och göra vad de vill av sina liv. Vill de bli bra föräldrar så bli det och få sedan tillbaka era barn. Tills dess, sluta gnäll, sluta gör fler barn och sluta förstör för dem ni redan satt till världen!!!!

2 kommentarer:

Åsa M sa...

jag kan inte annat än hålla med dej, det är så fruktansvärt. men sträck på dej du är ju beviset på att man inte "måste" följa i sina föräldrars spår. Stor kram Åsa Malmgren

Linda sa...

Jag håller med dig helt och hållet Åsa!! Jag kunde inte sakt det bättre själv!! Är man inne i ett missbruk så är det viktigt att man skyddar sig och inte skaffar en massa oskyldiga barn, som inte bet om att få växa upp i en missbruks miljö!!! Man måste först komma ur ett missbruk och vara drogfri i flera år, innan dess är man inte lämplig som förälder!!