Translate

lördag 21 april 2012

Tävling

Jag och Pluto for till tävlingen i Linköping. Det var inomhus sån tur var! Det var dags för Plutos sista chans i klass 1. Tanken är att vi startar i klass 2 nästa gång. Så lite nervöst var det, skulle Pluto få sitt tredje diplompoäng så att han skulle få titeln FD1?


Pluto väntar i bilen
Vår klass var sist den här kvällen och det var rätt skönt faktiskt. Nervositeten stegrades ju närmare vi kom vår klass. Jag tycker det är rätt skönt att titta på de andra ekipagen i klass 2 och 3 innan jag själv ska tävla. Pluto var för första gången super, dunderladdad och pigg sedan han blev sjuk. Så för att han inte skulle stressa igenom hela programmet gick jag ut i skogsdungen och körde föremålssök och markeringar med honom. Sedan körde jag ett lydnadspass och tävlingsprogrammet med honom. Efter en timme upprepade jag samma procedur. Vi har en lugn låt och han stressade som sjutton runt i alla moment. För att få ner honom tog jag in honom i caféet och matade honom. Då slog lugnet ner i honom. ÄNTLIGEN! Så var det dags för oss att gå upp på övervåningen och vänta på vår tur. Jag tog av mej skorna. Vi fick lov att gå in på banan. Pluto satte sej. Jag gick iväg, satte mej i startposition. Musiken började. Pluto kommer till mej, börjar gå i en cirkel runt - allt bra.... men så var det något som luktade! Han avbröt sin rörelse och vädrade mot väggen. Jag fick hjälpa honom runt. Andra varvet hände samma sak! Jag såg hur poängen rasade. Undrade stilla om det var kört nu. Men vi fortsatte och Pluto tog det lugnt och metodiskt, i takt med musiken. Han gick slalom, han kröp men bakkroppen åkte upp lite för mycket, ett tag var jag orolig att han skulle resa sej, men han var kvar. Så upp, jag satt, fick hans tass i handen, men han vägrade sätta sej! Så jag blundade, väste stanna och sprang. Som jag hoppades på att han skulle vara kvar. Så satte jag mej ner och öppnade famnen; startsignalen för Pluto att han ska springa till mej. Till min stora glädje såg jag hur han stod kvar och väntade på signalen! Han kom, vi var lite före i musiken, han satte sej i min famn och programmet var slut. Jag rastade av honom och när jag kom tillbaka kom flera okända personer fram och grattade; vi hade fått diplompoäng, Pluto hade erövrat sin första titel!

En halsduk blev priset


 Vi slutade på en sjätteplats. Men våra poäng räckte, och det var det som var målet för dagen. Tanken är att 1maj starta i klass 2, och då har vi gjort ett program som inte är lika simpelt och "på låtsas" som det här programmet. 
Då får vi också se om Pluto håller för lite högre krav. Det ska bli spännande. Nu är jag en stolt matte till två stycken FD1 hundar. Sen får vi se om vi satsar på att ta diplom i klass 2 eller inte. Nu ska vi njuta av framgången hitintills!

Inga kommentarer: