Translate

lördag 7 april 2012

Mitt påskägg - inget att äta

Det är skönt med påsk. Det betyder ledigt. Ledigt, slappt och skönt i flera dagar. Jag behöver det. Känner att jag vill avsäga mej alla uppdrag, orkar inte  med allt det jag orkade förut. Jag har helt enkelt gått ner i en energisvacka. Förr i tiden, när jag var mer aktiv än jag är idag, så betydde mina energisvackor - eller återhämtningsperioder låter lite finare - att jag låg på sofflocket i två veckor och var världsfrånvänd i två veckor efter det. Nu funkar inte det, men jag känner igen mina low-flow-perioder. Så jag tillåter mej själv att sova middag. Jag leker inte lika aktivt med barnen, vår samvaro är mer av mys- och spela spelhållet.


Vad som är lite jobbigt med påsken just i år är att jag har slutat med allt småätande. Jag har slutat med allt godis och jag äter mer medvetet än vad jag gjort de senaste fem åren. Nog är nog liksom och nu när det visar sej på vågen så vill jag ju inte förstöra det hela. Men visst tycker jag att det är lite jobbigt med allt godis. Lite jobbigt. Det som är jobbigast är ändock en dag som den här när jag är hungrig hela dagen. Jag vill äta mer! Bara en knäckemacka, eller visst kan du ta en liten bit till av maten trugar fru hunger. Men jag vill ju inte! Jag är jätte rädd att den nyvunna segern, där kilona faktiskt lämnar mej. ska försvinna. Jag skulle inte påstå att jag rasar i vikt. Men jag ser resultat varje dag. Förut har jag varit nöjd om jag sett resultat efter en vecka. Hormonbalansen i min kropp är skör, och just nu verkar det fungera, så då vill jag inte riskera någonting. För mej blir det en matfattig påsk. Men det är också den bästa påskgåvan jag kan ge till mej själv!

Inga kommentarer: