Translate

onsdag 4 april 2012

Sexsnack

I går kväll hade vi sexualkunskap vid köksbordet. Jag är väldigt mycket för att ha en öppen dialog med barnen och förklara så mycket som möjligt i allra största mån. Jag tror att det utvecklar dem och får dem att tänka mer medvetet. Jag har väldigt svårt för 6-åringar som tror att allt som händer på TV är på riktigt, eller för barn som inte tar ansvar för sin egen förmåga, dvs barn som inte vet varför de tycker som de tycker, som inte vet vad de vill och inte förstår samband. Men att förklara saker som inte övergår barnens fattningsförmåga är bara dumt, så när frågorna om hur barn växer i magen, hur det ser ut och hur snoppens spermier kan bli en bäbis, då oroade jag mej lite för hur jag skulle förklara hur spermierna kom IN i mamman. Alltså själva samlagets funktion. Jag tycker de är lite för små att behöva förstå den processen..... Men jag behövde inte oroa mej. Istället drog jag fram Lennart Nilssons fina bilder och vi pratade spermier, hur barnet utvecklades i magen. Det roliga är att jag har en ultraljudsbild på Stora N när han ser ut som en liten grodd. Så vi jämförde bilder och kollade in handens- och huvudets utveckling. Det blev en riktigt trevlig timme tillsammans. Barnen var nöjda och när de sedan låg i sängen hörde jag hur de resonerade om vad de sett och jämförde med de föreställningar de haft innan. Att lyssna på barnen är ett av de bästa jag vet. 



Vårt första lite djupare sexsnack är avklarat. Jag slapp förklara det jag mest fasade för, och det är jag också tacksam över. Inte för att jag har problem att prata sex, utan för att jag inte är säker på vilken nivå det ska läggas på. Man vill ju inte bli snuskig och inte för djup så att de inte kan förstå och att frågorna blev större än innan. Stora N avslutade allt med att säga: Spermierna kommer in i mamman när de är så där tätt ihop..... Jag log och slutade tjuvlyssna.




Bilderna är från Lennart Nilssons ; Ett barn blir till

Inga kommentarer: