Translate

tisdag 2 augusti 2011

Sova - en vetenskap

I natt somnade jag på soffan i väntan på att barnen skulle somna i sina sängar i sitt rum. Ja ni läste rätt. Barnen har fått tillbaka sitt rum efter några dagar i vårt sovrum. Nikki och hennes fina familj har åkt hem. Men vi ses snart igen. Ska blogga mer om deras tid här sen senare. Men som sagt i natt somnade jag i soffan. Med linser. Med kläder. Utan att ha gett hundarna kvällsmat eller sista kissen. Marcelo väckte mej vid fyra när de skulle åka till jobbet. Sen dess har jag inte kunnat somna om. Klockan är nu runt åtta på morgonen. Lilla N är vaken och jag är på väg att att dö av trötthet. Men somnar jag om nu kommer jag sova till tolv. Känns inte ok att lämna barnen själva så länge. Åhh vad jags kulle vilja kunna sova en hel natt utan alla jobbiga besvär. Kanske därför jag aldrig blir riktigt utvilad? Händerna domnar bort tills jag inte kan använda dem överhuvudtaget. Ryggen ömmar, huvudet bultar och musklerna protesterar efter en halv natt. Sen börjar operation "försöka hitta en ny ställning" då hela kroppen ska försöka tillgodoses. Efter en stund är det dags igen. Jag kan inte ligga på sidan, då stryper jag handen på den sidan jag ligger. Jag kan inte ligga på magen då  blir ryggen helt paj. Om jag ligger raklång på rygg funkar det en kort stund, en halvtimma eller så, sen börjar lårmuskler och rumpan att protestera. Hemligheten är att ligga i en halvt lutad ställning åt något håll, med armen lämpligt placerad varken för högt eller för lågt. För många nätter i sängen ger värk på hela baksidan av kroppen. Att sova i soffan ger avlastning för en natt men dåligt med sömntimmar och jag vaknar och är supertrött alldeles för tidigt. Att sova är en hel vetenskap! Att överleva en dag efter för lite sömn och ont i kroppen, det är mitt liv....

Inga kommentarer: