Translate

fredag 25 februari 2011

Bingo!

Jag har aldrig riktigt förstått mej på det där med bingo. Alltså riktig bingo, inte sån jag spelar med ungarna. Jag har aldrig varit i en bingohall, aldrig spelat bingo MEN, som Tony Irwing säger, jag har sååååååå många i min bekantskapskrets som jobbat i bingohallarna. Det finns alltså jobb där. Riktiga arbeten där de  får betalt att ropa upp nummer..... Bertil 10 Ingvar 25.......vem vill jobb så? Och vem är det som spelar? Min farmor klädde sej alltid fin och åkte på bingo när jag var yngre. Mest kommer jag ihåg hennes nylagda hår och den bruna väskan hon höll i ett hårt tag med båda händerna framför magen. Min svärmor spelar också bingo. Vi några tillfällen har Marcelo gett henne en hundring och bett henne spela från oss också. Vid några tillfällen har vi då vunnit lite småsaker på bingo i en hall vi aldrig varit i. Konstigt. I dag spelar inte farmor bingo längre. I dag lämnar hon knappt huset. Min svärmor spelar då och då med andra chilenska damer. Är bingon en döende dinosaurie? Kommer den försvinna när vår äldre generation lämnat oss? Eller är det en tradition som vi unga kommer växa in i att gilla? De jag känner i min ålder som spelar bingo gör det på nätet. Det finns en hel uppsjö av olika spelbolag som lockar till sina sidor. Kanske farmor och min svärmor borde skaffa dator och satsa en hundring där istället? På så sätt slipper de lämna hemmet i snöstormen, och ändå kan de pyssla med sitt favorit spel. För bingo är ett klassiskt spel som liksom tillhör vår svenska tradition. Jag tycker det. Kanske bingohallen är död om 30 år. Men på nätet tror jag nog att detta klassiska spel kommer att överleva. Och det är nog där som vi lite yngre hittar spelglädjen till detta  spel.
Spela Bingo Online
Bilden är tagen från en bingosida på nätet. Klicka på bilden eller ordet bingo lite högre upp så kommer du direkt till den sidan om du skulle vilja.

Inga kommentarer: