Translate

onsdag 16 februari 2011

Alla hjärtans dag.

Romantisk middag? Nej åt ensam med Lilla N som sällskap vid matbordet.
Blommor och choklad? Nej inte en present så långt ögat kunde nå.
Härligt rumlande sex ? Nej han sov i sängen, jag i soffan.



Låter som en het och kärleksfull alla hjärtans dag va? Det var det inte. Men det var samtidigt en fantastisk dag. LIlla N vaknade på måndags morgonen efter en lång natt med feber och ont i kroppen. Marcelo tog beslutet att stanna hemma så jag fick åka och jobba. När jag kom hem sent på kvällen var även Stora N febrig och Marcelo hade svår huvudvärk. Så när jag satt där bland mina sjuklingar och Mittimellan N hoppade runt på sin egen-händigt-byggda hinderbana i vardagsrummet så svetten lackade så kunde jag inte låta bli att känna att verkligheten slår dikten alla gånger. Verklighets realismen är så himla otroligt underbar! Jag är en mamma, med febriga barn, en riktig karl med fel och fantastiska bra. Jag har ett jobb och jag möts inte av skönsång och presenter i dörröppningen när jag kommer hem. I stället möts jag av tre barn som gråter av glädje och saknad, kastar sej i famnen och har tre tusen saker att berätta. Jag möts av tre små mini-me som vill sitta nära, nära och hungrar efter mej. De vill ha mej. Jag betyder någonting. Jag är viktig. Jag möts av en sambo som ligger i sängen och myser med datorn och som somnade som en stock när jag tog över sjuk vaket. En sambo som lyser upp när jag kliver innanför dörren. En sambo som gömmer sej bakom kudden när han skamset berättar att han inte orkat tömma diskmaskinen men att han lagat god mat. Jag har en man som hungrigt kysser mina läppar, en man som fortfarande vill ha mej. Efter 19 år älskar han mej fortfarande. En man som viskar hur viktig jag är och tydligt visar att han uppskattar allt jag gör (utom när jag har sönder bilen...). Sen att det inte är romantiskt-film-vackert när jag kommer hem spelar ingen roll. Det här är min verklighet. Min familj och här lever genuin kärlek och en lättnad över att inte behöva sätta upp en fasad när man inte orkar, fast att det "bordes" göras en högtidsdag för kärleken.

Inga kommentarer: