Translate

lördag 12 juni 2010

Studenten

Så var det dags för Johanna att ta studenten. Från samma skola som jag en gång sprang ut på. Då hamnade jag på första sidorna i lokallpressen, och då liksom nu var skolgården full av firande människor. Tonerna från studentsången skrålades ut och glädjen och lättnaden från de som äntligen slutat skolan gick inte att ta miste på. Mina barn stod storögda och tittade på spektaklet. Musiken dånade ut från lastbilarna medan vitklädda studenter snabbt fyllde flaken. Stora N började längta till sin egen student. Härligt att han har den ambitionen redan nu!

Studentskivan hölls i ett 200 år gammalt hus med över 300kvm stor botten våning, med gamla anrika möbler från olika tidsåldrar och en hel del andar och spöken i. Jo jag kände dem! Mina barn däremot tyckte ytorna och de gamla möblerna var en perfekt lekplats! Det resulterade i att jag skällde på dem, och de andra spelade upp dem! Nåväl, de gjorde succé och de gjorde mej svettig!

Johanna var den första bäbisen som jag bytte blöja på när jag en gång i tiden var hästskötare åt hennes mamma. Nu har hon fyllt nitton år och hade fyra stycken VG i betyget, OCH, håll i
hatten, 24 st MVG! Inga G inga IG. Den flickan föddes smart och längtar nu efter att få bli arkitekt. Tyvärr räcker nog inte betygen......

Att få kliva in i den familjen igen efter så många år var förförisk! Det är en familj full med fantastiska människor! En samling original. Skulle Johanna välja att bli författare skulle hon kunna skriva minst 20 fantastiska böcker om bara sin familj. Faktiskt så påminner de lite om serien Gilmore girls, en TV-serie som gick i flera år på TV. Där Johanna är den smarta dottern som hela familjen lägger hela sin kärlek på. Och hur kan man annat än att älska denna unga kvinna som är smart, självsäker, väluppfostrad, ödmjuk, och väldigt, väldigt snäll. Nu är planen att åka till Sydney och spela ishockey! Jag är mycket stolt över henne, och hoppas bara att förväntningarna på henne inte blir ett ok att bära.

Lycka till Johanna med allt du förtar dej i livet!

Inga kommentarer: