Translate

tisdag 21 juli 2009

Nattens tystnad.


Nu är det mitt i natten. Jag älskar tystnaden som hägrar i vårt hus. Jag älskar att få några timmar med mej, mina tankar och själlöst TV-tittande. Trots min maniska mörkerrädsla gillar jag nattens mörker och de miljoners, miljoners stjärnor som tittar ner på mej. Här ute på landet där gatulampor är bannlysta syns de så klart att man får en glimt av hur det var förr i tiden, innan städerna, innan el. Någonstans har jag alltid varit trygg med tystnaden, med mej själv. När jag var lite och lyssnade på tystnaden lyssnade jag hårt och intensivt, för var mörkret spänt eller tjockt visste jag att allt kunde braka hur som helst, när som helst. Men när tystnaden var så här, då kunde jag sova. Inga gräl, inga slagsmål, ingen polis, inga droger, inga trasiga möbler, inga tårar. Den ro och den stillhet som numer dominerar mitt liv kulminerar så här mitt i natten. I spöktimman. Jag behöver sova, men jag vill njuta lite till.
Go natt Sverige, jag önskar er all den lycka som finns i mitt bröst. Försök göra morgondagen till en bra dag.

Inga kommentarer: