Translate

onsdag 23 januari 2013

Byte av förskola

Min minsta dotter har velat byta förskola ända sedan grannbyn fick sitt dagis.  Varför? Ja, säg det. Förskolan tjejerna går på är bra. Jag är nöjd.Tjejerna trivs. Men det är klart, en ny byggnad, ny gård, nya leksaker. Det är klart att det lockar. Jag är den mamma som jag är, klart ungen ska få en chans att byta om hon verkligen vill! För två veckor sedan åkte jag in och knackade på. Jag ville beställa en tid att få komma och hälsa på. Gården var liten. Gården var tråkig. Inga gungor. Inne var det ljust och nybyggt. Luftigt men...... jag vet inte.... kände mej lite skeptisk. Personalen var vänliga men jag var inte imponerad. Men dottern ville verkligen byta så jag tänkte att jag verkligen skulle ge dem en chans. Jag försökte se allt som var positivt.

I dag var dagen inne när Lilla N skulle få besöka sitt kanske nya dagis. Marcelo väntade på oss på parkeringen. Vi gick in. Träffade våra grannpojkar, men sen....

Kvinnan som skulle ta emot oss var inte där. Ett glas hade gått sönder under mellis och nu upplevde personalen att det var kaos. Därför kunde de inte ta emot oss.   ???????  Hon skyllde på att hon inte vetat om att jag skulle komma. Då svarade jag att det blivit uppskrivet i blocket tillsammans med mitt nummer. Hon ryckte på axlarna och sa att ja det stod där men ingen hade sagt åt henne att vi skulle komma.... De bad såklart om ursäkt och undrade om vi kunde komma en annan dag.   ??????? Varför skulle det vara annorlunda då? Sedan var hon tvungen att gå för det  " är kaos och vi har 22 barn som står och väntar på mej".  Jag kunde räkna till tre personal.  Förtroende kapitalet var totalt bortblåst. Jag blev ilsken som ett bi. Varför jo:

En förskola ska klara att ett glas går sönder.
Det ska inte vara kaos med 22 barn och tre personal.
Blocket är det som får frita och förskolor att gå runt. Där tittar man i flera gånger varje dag. Tydligen inte här.

Lilla N försökte förhandla till sej att jag skulle lämna henne där i morgon. Jag mutade med Busfabriken och att hon ska få gå förskolegrupp nästa termin. Så tillslut gick hon med på att gå kvar på förskolan hon går på. Det blir inget byte. Båda jag och Marcelo fick en dålig känsla när vi var där. Trots att vi pratat med många föräldrar häromkring som är jätte nöjda. Och jag undrar vad det är för fel på personalen på förskolorna häromkring. Samma bemötande fick vi nämligen när vi besökte förskolan som ligger vid skolan för 4 år sedan.....

Inga kommentarer: