Translate

onsdag 9 november 2011

Längtar efter snön


Det är tidig morgon. Jag ska snart väcka sonen, vi ska till skolan och frita. Det är riktigt, riktigt mörkt ute. Nu börjar jag längta efter snön. Den ljusar ju upp en del. Jag älskar hösten, men tycker också om när vintern kommer på riktigt. Fast det är klart, den får gärna vänta tills jag får mina vinterdäck. Förr om åren hade jag alltid massor av snö på min födelsedag. Förra året hade jag snö upp till vaderna när det var min dag. Tyvärr tror jag inte den här vintern blir nån höjdare. Slask, värme, mörker och regn.... det är min prognos. Det är alldeles för lite rönnbär på träden för att bli en vargavinter. De flesta jag känner klagar på höstern. Jag älskar höstens färger, den klara luften, värmen, det är förvintern och senvintern jag fruktar. 

Det är då som det är mörkt, slaskigt, varmt ena dagen så allt smälter, kallt andra dagen så allt fryser och blir iskana. Nej, nu längtar jag efter riktig vinter när snön knarrar under fötterna, man kan åka pulka och skridskor, göra snöänglar och se nånting när man går med pannlampa vid fyra på eftermiddagen....

Inga kommentarer: