Translate

söndag 27 november 2011

Advents insjugning


För att starta julen på riktigt behövs det lite riktig bra sång. Och det bjuder kyrkan på där mina barn sjunger. Min svärmor är väldigt religiös och tycker om kyrkor och sång. Tillsammans med sin syster och hennes son bänkade de sej i kyrkan tidigt för att få bra platser. Juan-Carlos hade lagrat upp med klubbor för att hålla Lilla N på bra humör. Marcelo höll i filmkameran medan jag fotade. Barnkören kom in och sjöng för högan sky.
 Åsnan var där, ljusen tändes och trots att snön lyser med sin frånvaro, och trots att det är vårvärme i luften så kom vi i  julstämning när mössen kom in och sjöng om fällan och när de späda barnrösterna på engelska sjöng "this litle light of mine." Mina två äldsta barn stod längst upp i kören och sjöng högt och tydligt, min guddotter sjöng solo och hennes lillebror var för första gången med och stod längst fram.  Jag höll på att spricka och börja stor tjuta. Så stolt jag är över dem. Allihopa! Men så fastnade blicken på min fantastiska dotter. Kort i rocken, med fyra flätor sjöng hon högt och vaggade i takt. Hon såg så lycklig och glad ut. Hon roade sej kungligt däruppe i rampljuset. Då kunde jag hålla tårarna och började istället skratta. Det är ju tur att man inte är blödig, host host. När barntåget gick ut i precision efter åsnan utropade Lilla N förjust; -Nu är julen här! Ja hon har rätt. Nu är julen här! Med adventsinsjungningen varje år börjar julen!



Inga kommentarer: