Translate

tisdag 8 mars 2011

Vi provar skogen igen

Strålande fin dag och jag är så sjuttsligen trött på vägar. Så jag tänkte att vi provar skogen igen. Allt smältande vatten på de vanliga stigarna var nu frusna. Det var bra. Men snön dolde alla rötte och tuvor. Ideligen trampade jag snett. Mina vrister och fötter skrek i protest. Så två gånger fick jag vända och ta en kortare väg. Hundarna däremot var helt vilda av glädje. De rusade runt som galningar och hoppade upp på berg, stenar och nerfallna träd. Skogen är inte vacker nu. Men jag älskar den lika mycket nu som på sommaren. Barren har färgat snön smuts brun och nakna grenar hänger över stigarna så att de blir en labyrint. Nästan ute ur skogen Hör jag varningsskall, intensivskall, och busskall. Grannen var på väg ut med sina bestar. På två sekunder kastade de sej ner från berget de bor på, över vägen och in i skogen där vi var.Eva vrålade på sina hundar. I täten den treåriga svarta hanen. Mina båda stannade. Sekunden jag släppte koncentrationen på Bobbo, för att se var Pluto var, så drog Bobbo. Jag skrek NEJ; NEJ; NEJ om och om igen. Bobbo stannade inte.Många tankar hann fara genom mitt huvud.


Undra var Eva är? Hinner hon komma ner? Jag kan inte sära på två så stora hundar själv. Men de är jämbördiga, Bobbo borde inte tugga alltför mycket hål på den andra hunden. De har hälsat på varandra av misstag förut. Då gick det bra. Hoppas det går bra. Måtte det gå bra. Han stannar! Bobbo stannar. För faan Björne stanna där du är! Va? Viftar de på svansen? Björne viftar på svansen! Bobbo med! Ska de börja leka? Var är Eva? Snart smäller det. Bobbo lyssnar på mej. Han vänder! Han kommer! Jippiiii!!!! Shit jag har ingen röst kvar.
Killen hela dagen; Bobbo


På ett par sekunder var det över. Inget slagsmål. Men Bobbo fick gå kopplad sen. Straffet för ohörsamhet. Björne återvände till sin flock. Och Pluto tog skydd på stigen och vågade inte göra någonting med två galet skrikande fruntimmer runt sej.


Ja, så var dagens promenad över för den här gången. Nu väntar arbete, utvecklingssamtal, föräldramöte och i kväll ska jag spela fotboll.

Inga kommentarer: