Translate

söndag 2 december 2012

Advents tankar

Snön gnistrar utanför huset. Det är första advent. Vi håller på att färdigställer huset inför den kommande julhögtiden. Svenska, engelska och spanska julsånger ljuder i vår öppna planlösning. I går fick jag min födelsedagspresent från pappa. Det var pengar. Jag handlade direkt, en fåtölj och ett databord. Ända sedan vattenskadan har min dator stått på en kista i sovrummet och det har varit nästintill omöjligt att använde den. Nu köpte jag ett nytt databord och satte upp datorn i hallen under trappen i väntan på att arbetsrummet ska bli klart. Vår fåtölj gick sönder i samband med renoveringen och vi har saknat en extra sittplats när det kommer folk. Nu köpte jag en lite fåtölj. Att så små saker kan göra en så glad. För jag är verkligen glad att grejerna är på plats! Livet blir liksom lite enklare. Och som jag saknat min dator!!!! Nu kan jag kanske skriva igen?

Vi har dragit igenom en del av städningen. Men än återstår en del. Ryggen bråkar och jag har tagit värktabletter. Inga starka. Det är ju ett genombrott, för det är vad jag har gått på den senaste veckan, starka tabletter för att kunna resa mej. Idag tog jag treo. Det går framåt. I fredags när jag stapplade mej genom korridorerna på skolan kom tre av mina elever, tre coola grabbar, fram och gav mej en kram och önskade mej trevlig helg. Om det berodde på min plågade rygg eller inte vet jag inte men det kändes helt underbart! Jag tar det som en komplimang. Det värmer så gott i hjärtetrakten. Vilket fantastiskt jobb jag har! Idag så hjälper barnen mej med sysslorna. Stora N har varit ute med Bobbo på promenad. Tjejerna städar lite. Jag städar lite. Tjejerna plockar fram julsakerna och tillsammans så hjälps vi åt att göra vårt gemensamma hem till en fin bostad. Jag älskar hur vi hjälps åt i vår familj. Tillsammans är vi starka.

Den här julen kommer vi vara tillsammans alla. Kanske för sista gången. Cancern har gjort besök i familjen och som det ser ut kommer vi inte reda ut det tillsammans. Och visst är vi ledsna. Visst är det tråkigt. Men de flesta av oss har tagit ställning och bestämt oss för att den utmätta tiden bara ska vara rolig, trevlig och positiv. Vi får bara hoppas att smärtorna kan hållas under kontroll så vi kan ha det så bra som vi önskar. De som bara ser sorg försöker vi uppmuntra, gjuta styrka i. Gråta kan vi göra sen. Vi är ju här, nu. Och det är bara i nu vi kan leva.

Glad advent på er. Ta hand om er och oavsett om man tror på julen som en religiös upplevelse eller inte så tycker jag att det är en perfekt stund i livet att reflektera över allt bra man har och sträva efter att samla de bra sakerna och städa ut de dåliga. Kram på er.

Jag kan för tillfället inte lägga ut bilder på bloggen. Ska se hur jag ska lösa det. Tydligen har jag lagt ut den kvot jag har.....

Inga kommentarer: