Translate

måndag 31 december 2012

Bobbos tävlingskarriär


Det börjar bli dags att summera. Året tar slut idag. Det här året var det sista tävlingsåret med Bobbo. Vad ska jag säga om min älskade hund? Han har alltid varit lojal, alltid gjort sitt bästa och hela tiden varit glad och positiv. Ända tills vi kom upp i elitklass i lydnad. Med en annan förare hade han varit med och tävlat i SM, ja till och med landslaget, det är jag fullständigt övertygad om. Med Bobbo har jag knåpat hemma själv. Jag tog honom så långt som min förmåga kunde. Jag var inte van vid hundvärlden, visste inte var jag skulle hitta kurser eller instruktörer som kunde hjälpa mej vidare. Så vi gick här hemma och pillade tillsammans på moment. För varje klass jag startat i har jag inte kunnat reglerna. Inte vetat vad som ska hända utan bara kört på och låtit tävlingarna varit läroplatsen. Många domare har kommit och skällt på mej för att jag inte varit mer förberedd, att en hund som Bobb hade kunnat prestera mer om jag varit bättre. 2010 tävlade jag Bobbo officiellt i agility för första gången. Då var han 8år. Många blev chockade över att jag debuterade officiellt så sent eftersom han är så bra och vi var duktiga på att tävla inofficiellt. Men jag födde tre barn på tre år. Jag var alltid ensam med dem, dessutom fick jag två diskbråck och tampades rätt ordentligt med mina andra sjukdomar. Hela tiden pluggade jag på universitetet, skötte hem och hus, hade agilitykurser och jag fick helt enkelt inte till det. När Lilla N föddes var det 1½år med att kämpa för hennes överlevnad samtidigt som Mittimellan N såg till att jag inte sov mer än max 1 timme i taget. Det var inte helt enkelt att få Bobbos tävlingsform att vara på topp. 2010 förstod jag hans budskap och vi lade ner lydnaden helt och testade 
på freestyle och heelwork to music. Där trivdes min älskade son mycket bättre! I år märkte jag att träningen inte var bra för Bobbo. Han blev halt, gick upp i stress och presterade inte alls bra. Träningarna blev mer än kamp än ett roligt inslag och därför beslutade jag att han skulle få bli pensionär. Och som vi avslutade året! Barnen har blivit större och jag har haft tid att träna som vi gjorde i början. Här har vi Bobbos tävlingskarriär i stora drag. Alla inoff agility är inte med, för de kommer jag inte ihåg. 




2003: Jaktbeskriven
2004: 8 tävlingar i lydnadsklass 1 och 2 samt bruksprov sök.   
           Bobbo blev även mentalbeskriven.
           resultat; 5 första pris i lydnad, lydnadsdiplom i 
                          klass 2,  samt 1 andra placering i bruksprov   
                           med uppflyttning 

2005; 2 tävlingar i lydnadsklass 3 
           resultat; 2 pris. Alltså inte godkända.

2006; 1 tävling i lydnadsklass 3
          resultat; ej godkänd

2007: 2 tävlingar i lydnadsklass 3
          resultat; 1första pris och uppflyttnig till elitklass.

2008- 2010: Några tävlingar i elitklass men icke godkänt  
                     resultat. En start i  inoff jaktprov där vi blev          
                    godkända. 1 start i inoff freestyle klass 1 med 
                    diplompoäng och blev tvåa.
                     2010 Klubbmästare i agility.

2011: 3 tävlingar i Freestyle, 3 tävlingar i Htm, och tio            
           starter i agility och hopp.
           resultat: FD1- freestlediplom, htm- diplom samt 1 
                          pinne i agility och 1 pinne i hopp. 

2012: 2 tävlingar i freestyle samt 1 agility och 1 hopp. 
           resultat; Klassvinst samt diplompoäng, uppflyttad 
                          till klass 3 i freestyle.
                        Pinne i agility med en andra placering
                        Pinne i hopp med en tredje placering

Summan är att Bobbo har tagit lydnadsdiplom klass 2, freestylediplom i klass 1, htm-diplom i klass 1
Han är uppflyttad till högsta klassen i lydnad, i den högsta klassen i freestyle samt uppflyttad i bruks.
Han har tagit pinnar i agility och hopp och stått på prispallen fler gånger än vad jag kan räkna. I år kom han 1: a, 2:a och 3;a i sina sista tävlingar.

Jag är oerhört stolt över våra prestationer under de omständigheter som varit. Jag var liksom en vanlig hundtjej, som hade hund som vilken Svensson som helst och som på helt egen hand tog oss dit vi hamnade.Men det bästa med Bobbo är såklart inte prestationerna. Det är Bobbos fantastiska personlighet.



Inga kommentarer: