Translate

måndag 31 december 2012

Tävlingsåret 2012

Nu är det slut med 2012. Jag startade Pluto i år. Det var intressant. På många sätt. Bobbo gjorde sin sista tävlingssäsong och jag kan inte vara nöjdare med hans avslut.


BOBBO:
Vi startade i freestyle klass 2 i maj, och det var dumt.Han hade något tjall med ena bakbenet och var inte alls fräsch. Så vi var några tiondelar från uppflytt till högsta klassen. Sedan fick han vila hela sommaren och vi gjorde ett sista försök i Linköping. Hans sista freestyle. Sporten han älskar 
så mycket. Det var känslosamt och efter klassen bröt jag ihop och tjöt som en liten gris. Vi gick in och hade riktigt roligt. Bara han och jag, som alltid. Vi vann på suveräna poäng och han var uppflyttad till klass 3. Det var strålande sol. Fina vänner som hejade på. Känslosamt och fantastiskt!

Veckan efter tävlade Bobbo sin sista tävling. Det var en agility och en hoppklass. Familjen var där. Tyvärr blev det slagsmål mellan hundarna. Det förstörde en hel del. Men tävlingsmässigt blev det succé. Bobbo tog pinne i både hopp och agilityklass och vi placerade oss tvåa och trea. Solen sken och det kändes ändå som en bra dag. Ett bra avslut på vår karriär. Kanske han kommer starta nån inofficiell agility med barnen nästa sommar. Vi får se. Men allt vi gör nu är bara att ha roligt, träna det vi känner för. Aktiverar oss med det vi tycker är kul och låta Bobbo njuta av pensionärslivet. Och det gör vi med att ha en freestyle uppvisning redan 5januari!


PLUTO:
Jag har gjort många försök att få Pluto godkänd i freestyle det här året. Det gick inte alls. Domarna har tyckt programmet var för lätt och när vi verkligen hade chansen gjorde jag bort mej och råkade göra så vi diskade oss. Pluto fick även testa på htm för första gången. Det gick bra, men eftersom han går i dubblaspår med bakbenen så kan vi inte få poäng så att det räcker. Det blir att träna vidare under nästa år. Han tycker det är toppenkul, jag ska bara komma på ett program som vi båda trivs med.

I lydnaden gick det bättre. Vi startade två gånger i klass ett, och andra gången fick vi till det.I Söderköping i maj så kom jag och träningskompisen Brita på delad plats, femma eller fyra tror jag det var. Jag blev jätteförvånad och samtidigt glad. Vi fick 169 poäng. I klass två startade jag också två gånger. Första gången i Linköping.På en vattensjuk plan skrapade vi ihop 169 poäng och kom på en tredjeplats. Jag var chockad. Trodde aldrig att det skulle gå vägen. Men vi fick kliva upp på prispallen och fick vår första pokal någonsin. Andra gången tävlade vi i Valdemarsvik. En klubb jag inte alls trivdes på. Men Pluto presterade i regnet och återigen skrapade vi ihop169 poäng! Jag var superlycklig när vi faktiskt fick ställa oss högst på prispallen den gången. Vinst!  Tre första pris, tre gånger 169poäng! Nu har vi målet att tävla i trean nästa år.


Pluto fick även debutera i agility. Först inofficiellt och sedan officiellt i september. Vi började med agilityloppet. Han drog på externbelöningen mitt i loppet och var svår att få tillbaka på rätt hinder så det blev en disk. I hopploppet blev det lite missförstånd men vi klarade oss runt banan med tio fel och det är jag faktiskt nöjd med. Under nästa år ska vi satsa lite mer på agility och då förväntar jag också att resultaten börjar komma.

Inga kommentarer: