Translate

måndag 12 september 2011

Medeltidsmys



Riddare på intåg

I helgen var vi nere i vår lilla stad och tittade på tornerspel och medelstidsmarknaden. Det är en av få saker jag och Marcelo kan göra tillsammans som vi uppskattar båda två. Stora N gillar allt som har med riddare, lansar och svärd att göra, så han var i himmelen. Mittimellan N längtade efter att få skjuta pil med bågen ( vad ska det bli av den tjejen?) och Lilla N ville rida. 
Lilla N gör sej redo för ryttarspel.
Så vi började med att gå runt ån i i stan och leta efter Pyrit medans vi närmade oss tornerspelen. Väl framme så fick ungarna sätta på sej hjälm, ta fram lansen och sedan fick de rida runt och slå på sköld och fånga ringar, precis som de stora ryttarna! Jisses vad lyckliga de var!


När väl riddarspelen började var det brända mandlar som utgjorde föreställningsgodis. Marcelo var lysklig. Det är gott tycker han. Kan tilläggas att mina favorit riddare fick dela på första priset.
Marcelo o yxan.


Sedan ville jag se vilken machoman jag har. Lite manligt är det med stora vapen, eller hur! Så jag tvingade Marcelo att kasta yxa. Själv stod jag och njöt av min mörka latinamerikan i full action. Han är min HI HI HI!







Ungarna fick skjuta pil tillslut. Och till sin hjälp hade de världens goaste kille. Genomförkyld var han. Näsan rann men han var underbar med ungarna och hade jätte fint tålamod. Jag skulle kunna adoptera honom direkt. Så var han jätte söt dessutom. Det gör ju saken inte sämre i allafall! Efter lite toabesök på äckliga toaletter drog vi oss in mot marknaden och träffade drakar, kompisar och en rävmördare. Underbar tjej med mörk humor som hade kläder med svansar från flera olika rävar. Lite mat intogs vid rådhuset innan vi lämnade vår gulliga lilla 
medeltidsstad när mörkret föll. Vi hade faktiskt riktigt mysigt ihop som familj. Alla var glada och nöjda efteråt. Även hundarna, som fick av ungarnas korv och pepparotslingon.

Inga kommentarer: