Translate

tisdag 26 juni 2012

Böcker


Kommer ni ihåg ett inlägg jag gjorde för nåt år sedan, eller var det två år sen? Ett inlägg om att jag längtade efter att få läsa vanliga böcker, inte studentlitteratur. Att få läsa för att det är skönt att läsa. Att få smyga in i andras världar och hälsa på för en stund. En värld du bestämmer dej för om du är intresserad av eller inte, efter att ha läst några lockande rader på en baksida. Jag har börjat läsa så smått igen. Jag har börjat gå in i dessa magiska, påhittade världarna men jag har inte tagit steget fullt ut. Jag har liksom inte samlat på mej böcker jag lockas av och som jag längtar efter att få läsa. Istället har jag lånat nån deckare hit eller dit. Läst lite biografier. Intressanta, för all del, men inte magiska. Under de senaste veckorna har jag börjat slukas av böcker igen. Överallt finns de. De drar mej in i sin värld och lockar mej att köpa en här eller där. Nu har jag samlat på mej en liten hög. En hög av magiska världar, om 
Inte en enda deckare. HURRA!
påhittade människor där jag kan vara en del av upplevelsen. Sanningsberättelser i all ära, men varken Varför gråter inte Emma? eller 3096 dagar var några litterära storverk. Språket var barnsligt, texterna väldigt förenklade. De lockade liksom inte in mej. Jag läste dem för att jag var nyfiken på historien bakom tidningsrubrikerna. Och visst fick jag till viss del reda på hur Emma ser på händelsen som involverade Max och Sagas död, Tyskans roll och om Emmas nya liv, jag fick även en inblick i hur en människa kan överleva att vara psykiskt- och fysiskt fångad i så många år av en psykisktsjuk man som kidnappat henne. De var vägen tillbaka till mitt läsande. 


Under många år har det varit lärandeteorier, Vygotsky, Piage diskurser, socialkonstruktivism, maktstrukturer, didaktiska modeller, elevinflytande, demokrati, religiösa knyt punkter,konjunktioner, bedömningsmatriser.... listan kan göras evighetslång. Att gå på universitetet har varit underbart. Jag har haft fantastiska år där. Men att läsa har liksom inte riktigt varit det jag längtat efter på kvällen nuför tiden. Men nu har de börjat smyga sej in i mitt liv igen. Böckerna, Titlarna. Lusten. I dag när jag tittade på bokrean på ICA Maxi slog det mej hur mycket deckare det är som skrivs. Kopiösa mängder!!!! Visst jag gillar Wallander. Och jag har en förkärlek till Minette Walters, det brukar ju involvera nån polis i hennes berättelser, men jag har liksom aldrig hakat på den här deckartrenden. Och nu drog jag titel efter titel med deckarhistorier. Det fick mej nästan att tro att jag var den enda i hela världen som inte slukar deckare. Att jag var den enda som gillar bra, vanliga historier. Men så hittade jag en, idag, som föll mej i smaken. Så nu har jag några böcker som väntar på mej. Som jag har längtat!

Inga kommentarer: