Translate

söndag 5 januari 2014

Snälla ögon och pannlugg


Det var kallt, det var lerigt men vi var i stallet. Jag var inte jättenervös men väldigt spänd. Genast fick jag syn på henne, redan innan vi parkerat bilen. Hon var jättefin. När jag sedan gick ut i hagen med Ameli fanns det fler som skulle kunna vara hon. Men det var den jag först sett. Geisha. Jättefin! Snälla ögon, lång pannlugg. Bredvid henne en lite mörk Bettan men den som vann mitt hjärta var Mårten. Gammal, lite grå men pigga ögon. Mittimellan N ska få rida honom. Vi ska bli stalltjejer igen. Det fanns till och med en häst till Stora N! 
Ägaren var lugn, snäll, mysig och väldigt vanlig. Inte skrytig. Sund. Båda två log när vi skiljdes. Det här var början på något. Båda två lite rädda att det ska krascha, men känslan är bra. Jag har blivit med hästar igen. I allafall för en stund. Sen får vi se om det är så bra som det låter. På tisdag gör vi vårt första stallpass. Tjejerna ska få rida, jag ska ut och gå med Geisha. Hon är i dålig kondis och behöver byggas upp sakta men säkert. Jag har tid. Ridningen har aldrig varit det viktigaste. Att ha hästdoft är det viktigaste, och den varma kroppen, borsta, mysa, röra, arbeta. Jag är med häst igen!

Inga kommentarer: