Translate

lördag 4 januari 2014

Så himla gott med frukost!

Fyra dagar in på det nya året. Jag tränar en stund varje dag och jag har ökat vikt med 0.4kg. Lovely! Jag har märkt att jag trivs bäst med att komma igång direkt på morgonen. I dag ställde jag mej på crosstrainern 20 minuter efter att jag vaknat. Jag hade tänkt köra ett tung pass på 30 minuter, Men redan efter fem var jag helt stum i benen och jag började ifrågasätta vad sjutton jag höll på med. Lady Gaga skrålade från dator och på TV stirrade jag intensivt på Amazing Race för att glömma bort min tunga kropp. Men jag har beslutat mej för att göra det här på kroppens sätt. Inte hjärnans. Så efter närmare en kvart beslutade jag mej för att det räckte. Jag var trött och svettig. Det fick räcka! Kropp och hjärna tillsammans! Det är så jag ska uppnå balans. Så snörade jag på mej skorna och gick en tänkt snabbpromenad med hundarna. Den blev inte heller så snabb. Idag vägde jag bly! Men efter någon kilometer kändes det bättre och jag ökade tempot. Pluto däremot signalerade tydligt att idag inte var en bra dag. han haltade inte, men verkade stel och öm. Han sackade efter och den tänkta lite längre promenaden fick bli bara 
dryga 3km istället. Men som vanligt har jag lite svårt att bara gå med mina hundar. Jag behöver träna dem lite för att må bra. Idag arbetade jag på att fylla belöningsglaset - som Yvonne säger. Stora belöningar för att bibehålla lydnaden. 
Dagens små övningar blev "kanten" vilket betyder att de ska gå intill kanten när det kommer en bil. Pluto brukar ta stora skutt in i skogen när bilarna kommer och det vill jag ju ha kvar. Så stora belöningar! Tanken är att han ska fortsätta göra det med samma glädje även de gånger jag inte har belöning med mej. Och för varje gång belöningen uteblir så tömmer man glaset lite. Då gäller det att fylla på med belöningar ibland för att hunden inte ska tröttna på att aldrig få lön för sitt arbete. Bobbo har slutat att skutta in i skogen. han har blivit långsam och "ska bara..." innan han tillslut sätter sej i närheten av vägkanten. Lite apportering blev det också längs med vägen och några upphetsade hundmöten. Men 
mina hundar gick lösa bredvid mej och var så duktiga så. En timmes träning blev det på förmiddagen. Gissa om det var gott att äta frukost när jag kom hem! Det var så himla gott!


Det som jag tog lärdom av under dagen var att jag MÅSTE tänka annorlunda med kroppen om jag ska lyckas med min balansgrej. Att tänka om är för mej ett jättesteg. Jag behöver låång tid på mej att resonera och argumentera i mitt huvud varför jag ska tänka om. I dag är kroppen tung och seg. Acceptera det, kämpa inte emot, kämpa med. Och det kändes bra. Lite gnager det i mej att träningen inte blev riktigt så intensiv som jag hade velat. men jag försöker inte lyssna på den rösten. Min kropp är annorlunda. Ska jag någonsin hitta tillbaka till mej så måste jag göra på mitt sätt inte så som alla andra rekommenderar. Men det är svårt. I dag gjorde jag ett bra val.

Under min promenad så tänkte jag mycket på Pluto. Han är inte ok men det känns som han kan bli. Jag hade planer för honom när han var liten att kanske utbilda honom till vårdhund. Men nu har det kommit det som passar oss bättre; Pedagoghund. Det är nåt jag verkligen ska kolla upp när han blir bättre. Det och viltspår blir våra nästa utmaningar.

Inga kommentarer: