Translate

måndag 20 februari 2012

Träning i ridhus

Vi var på Djurtorp igår, Pluto och jag, för att träna agility. Ska han starta i maj är det ju bra om han vet vad handling är, hur man tar ett 12slalom och att kunna springa på "fel" sida. Men han  har mognat under vilan. Han har inte samma driv som Bobbo, och när han förväntar sej en belöning existerar inget annat om så hindren slår honom i huvudet. Men det kommer med erfarenhet. Grappa var där, Carinas underbara pumi. Den kommer bli nåt i hästväg i agility! Jisses vad fint hon gick. Linda var där med sin Drömma. Hon är full med energi och jag såg inte så mycket hur det gick för dem. Jag är mest glad att Linda kan börja träna agility igen efter att Inez har fått agilityförbud. Catharina var också där. Men saknades gjorde hennes nya tillskott. Grabbarna i hundflocken hade inte kommit överens så hon hade tvingats lämna tillbaka sin unga hund. Usch så hemskt! Jag står ju själv inför samma tveghågsenhet när hundarna har slagits. Men Catharina sa att det alltid var spänt mellan hennes killar och det är det ju inte mellan mina. De är avslappnade med varandra och så PANG så smäller det emellanåt.


Pluto min otympliga vapendragare
Jämfört med de andra agilityparen så kommer jag och Pluto aldrig komma i närheten av deras resultat och skicklighet. Han är för klumpig och jag för otymplig. Men i det oljud som blev i ridhuset när flera hundar upphetsat såg på andra hundar som hoppade och när de själva under träning skallade för höga halsar kunde jag inte låta bli att sända en tacksägelse till nån däruppe att mina två jyckar inte tillhör den skällande typen. Pluto tittade upphetsat på de andra. Men enda gången han gnydde-pratade lite var mot slutet när han stod uppbunden och vi bar bort alla hinder. En gång. Sen var han tyst. Och det är jag jätte glad för. Han är rolig att träna min stora, otympliga hane. Jag hoppas kunna prestera lite på tävlingsplan med honom så småningom, men framförallt ska hundarna vara lyckliga familjemedlemmar. Jag kommer kanske alltid vara en medioker hundförare men jag har kul under tiden och det är det som är huvudsaken.

Inga kommentarer: