Translate

lördag 4 juli 2015

Äggtjuvar!

Tipptopp ruvar, Kringlan äter och två
ägg finns kvar.
Jag hade planerat det så bra. Plockade hem ägg från hönsen i stallet, där chansen är stor att äggen är befruktade, så att mina älskade små hönor, Tipptopp och kringlan ska få bli mamma. Eller först var tanken att det var Tipptopp som skulle få vara surrogatmamma. Men Kringlan lade sej på samma ägg och de trängdes där i blomlådan på altan. Fyra bruna ägg från olika mammor fick de att förfoga över. En dag låg det äggskal och äggula på altan, så var det bara tre. En dag så var ett av äggen trasiga och så var det bara två. Några dagar senare när hönsen gick för att dricka så fanns inga ägg kvar! Helt spårlöst borta. Jag kunde inte för mitt liv förstå hur äggen kunde gå sönder och försvinna sådär.  Visst kunde jag mej gissa mej till. Jag hade två misstänkta; Bobbo och kråkan.  Men skulle verkligen Bobbo...? 
Tre misstänkta äggtjuvar!
Jag fixade  nya ägg, gjorde nya nästen, ett med befruktade ägg och ett med vanliga köpta vita ägg, och försökte få hönsen att ruva inne i hönshuset istället. Det gick sådär. De låg ett par timmar och struntade sedan i äggen. I går hittade vi äggskal ett tiotal meter från hönshuset efter ett ägg och de andra två var spårlöst borta. Nu hade jag skaffat mej en teori om att kråkorna stal äggen. För häromdagen var det ett fasligt liv med tre kråkor som hotfullt kraxade och slog med vingarna inne på altan och två upprörda hönsmammor som skriade tillbaka. Jag undrade hur jag skulle göra. Jag flyttade tillbaka redena till altanen, byggde in dem bakom solstolar och lade dit nya ägg. Döttrarna har redan döpt dessa blivande kycklingar till Piggelin och Choklad, så nu måtte dessa ägg klara sej!

Jag somnade i soffan igår, med linser på mej. Vaknade i morse av att det var ett fasligt liv på hönorna. De var väldigt upprörda och sprätte runt på altanen med ilskna rörelser. Jag flög upp ur soffan, frenetiskt blinkande för att behålla de torra linserna i ögonen och sprang ut. Nu skulle jag fånga äggtjuven!!!! 
Kakan försöker kidnappa redet med ett inköpt vitt ägg.
Tipptopp ruvar på sina två bruna och försöker
göra sej så liten som möjligt för att tjuven ska missa just henne!
Då ser jag Kakan - vår anka i fullfärd att försöka lägga sej i det ena redet. Hon försökte med andra ord kidnappa äggen! Jag schasade iväg henne, gav dem mat och fyllde på vatten. När Tipptopp var klar lade hon sej på äggen igen. Då kom Kakan och försökte återigen lägga sej i den ena blomkruka. Kakan vill bli mamma! Så nu finns ytterligare en äggtjuvs-kandidat! Det kan vara hon som försökt flytta äggen. Jag vet dock inte säkert. Kråkorna visar stort intresse för redena nu också. När Kakan själv hade lagt ägg en bit härifrån misstänker jag att hon försökte  till och med flyga äggen hem när de aldrig kläcktes. Så för att göra de ivriga mammorna nöjda får jag väl göra ett rede till?  Mitt älskade småfolk!

Jävla tjuv! Medan jag skrev detta inlägg stals det vita köpe-ägget jag lagt i ena redet. Den är helt borta! Tre kandidater till tjuvar. Vem är det?





Inga kommentarer: