Translate

torsdag 25 april 2013

Första dagen på skolan

Okey gissa vems barn som försvann första dagen på skolan i sexårsgruppen? Inte försvann försvann, men som liksom begav sej ut på egna äventyr. En som inte riktigt behövde varken klasskamrater eller fröknar för att göra sej
hemmastad. Jo, det var mitt barn. Är det någon som är förvånad? Ja, fröknarna var det. Men inte jag. Eller jo lite förvånad blev jag när de berättade det. Jag trodde nog att första dagen i skolan skulle vara så spännande att hon inte skulle behöva gå i sin egna värld. Men så gjorde hon, min Mittimellan N. Kan man göra annat än att älska min alldeles underbara dotter. Vart hon tog vägen? Jo hon rymde in till ettorna och hittade nån skrub där hon och brossan roade sej glatt på egen hand. Mittimellan N har ju inte anknytning till några i sin nya klass. Grannen Alfred är väl det närmaste 

hon känner och en tjej har hon lekt med på några av Stora N:s fotbollsmatcher. Hur löste hon det, att de andra känner varandra och inte hon. Nemas problemas om man är Mittimellan N;
- Jo mamma jag satt tyst och härmade henne tills hon började skratta, sen blev vi kompisar.
Japp, så enkelt var det för henne. Nu är hon hemmastadd och nöjd över att gå i skola en dag i veckan de närmaste veckorna. Hon hittar och har fått kompisar. Ända negativa var att det tog slut för fort.

Jag som mamma hänger inte riktigt med. Jag trodde verkligen inte att det skulle vara nåt speciellt. Jag har ju en på skolan och ett barn blir ju kvar på dagis, så skillnaden är ju inte så stor. Men det känns väldigt märkligt. Min lilla gulliga tjej börjar bli stor. Hon börjar bli stor. Jag är både stolt och skräckslagen. Stora N däremot längtar att få syrran till sin skola. Hon har liksom förmågan att skapa uppmärksamhet kring sej, och det gjorde hon idag med. Stora N fick massor av uppmärksamhet över att hans coola syrra var på skolan. han var stolt som en tupp. 

Idag är jag en stolt mamma till tre barn som verkligen älskar varandra och som värnar om varann. Vi får väl se hur det är i morgon....

Inga kommentarer: