Translate

onsdag 10 april 2013

Tid i Tallinn

När resan är själva målet så är det faktiskt inte så jobbigt att starta klockan 11 på förmiddagen och komma fram klockan 10 morgonen därpå. Med barn. Mittimellan N tyckte allt var spännande. Åka tåg, spela yatzy, komma till Stockholm, åka tunnelbana och komma på båten. Båten var spännande. Allt på båten var spännande! Jag som vuxen tyckte att den vidriga maten var HISKLIGT dyr. Mittimellan N tyckte att parfymaffären var rena rama sagoslottet och gick omkring där inne över en timme för att få lukta på alla fina flaskor. Parfym is da shit! Såklart hittade vi till den lilla barnhörnan och de obligatoriska ballongdjuren, bollhavet och barndiskot. Eftersom min dotter var syskonlös var det jag som fick agera danspartner och lekkamrat. Det var rätt trevligt faktiskt. Nog för att jag tycker att jag är en rolig filur men om min dotter får välja kommer syskon på en bättre plats än mej på kul-att-leka-med-listan. Nu var jag utan konkurrens och fick skaka loss precis så mycket jag ville!!! Men som vuxen måste jag säga att den hiskliga maten var VIDRIGT dyr!

Vi kom i land i Tallinn klockan 10 på morgonen och på direkten hade vi en sightseeing inbokad. Även om dottern var mindre road av att åka buss och titta på platser och byggnader via ett fönster accepterade hon det utan att knota. Sedan levde vi i gamla stan i Tallinn under två dagar.
Fika lunch i gamlastan.

Tillsammans spatserade vi runt, fikade.... eller jag menar försökte fika. Allt fika jag köpte åt min kräsna dotter föll henne inte i smaken, varken kakor, bakelser eller annat gott. Men hon var nöjd med sin läsk. Aldrig någonsin har hon druckit så mycket läsk som hon gjorde dessa dagar! Jag som vuxen tyckte nog att maten var ganska dyr i Tallinn, men hoppsan vilken överraskning maten var! Jag hade liksom lite förväntat att maten skulle bli ett problem, glutenintolerant som jag är. Inget på menyerna motsvarade såkallad "säker" mat. Jag hade inte en aning om vad det var jag skulle få på tallriken. Men jag måste säga att maten var fantastisk! Och restaurang folket hade bättre koll på sin mat än vad de har i Sverige. Varje måltid var en höjdpunkt och så tillfreds efter att ätit har jag nog aldrig varit. Vilken mat!

Tillsammans med min underbara dotter gick vi hand i hand och besökte gamla kyrkor, vi tittade på byggnader, fotograferade, letade ryska dockor,
handlade ikoner, åkte tuff-tuff tåg. Vi besökte grannhotellets badanläggning och så somnade vi bredvid varandra på hotellet med datorn i knät, tittandes på play-kanalerna från Sverige.