Translate

onsdag 3 april 2013

Gud, präster och religion

Jag hittade den här på facebook. Många av er har säkert redan läst den. Jag tycker den är underbart ifrågasättande.För visst är det så att vi håller fast vid det vi själva tror på, och sedan försöker hitta stöd för det. Läs och lé!

Måste vara årets bästa insändare. LÄS!!

Nu har jag ju själv ett ambvilent förhållande till prästerskapet. Jag tror ju och tror ju inte på nån typ av Gud/högre makt och Ödet. Jag tror på änglar och jag tror på onda andar. Jag är övertygad om att Jesus har funnits, men jag tror att Bibeln är ett hopkok av maktgalna män som slogs om rikedom ( Nicosia 325eKR, ägde mötet rum då man beslutade vad som skulle gälla för alla sk kristna. Det var också därefter som kyrkan delades upp i Protestanter, Katoliker och Ortodoxa, kan ha lite fel på årtalet). Jag tror inte att en gudomlighet på sju dagar( sju miljoner år, sju eoner eller hur man nu vill tolka det) skapade jorden och att en sån Gud skulle favorisera en sorts folk( judar). Make till rasism får man ju leta efter. Men jag tror på budskapet som förenar alla de stora världsreligonerna; Tron på kärleken, håll dej borta från droger, vänlighet föder vänlighet, jakten på yttre rikedom kan göra att du förlorar de inre rikedomarna som egentligen är det viktigaste, egoism i stora mått är av ondo samt att Gud hjälper den som den som hjälper sej själv. 
Enligt mej är inte prästerskapet ett kall. Vilka idioter som helst som klara utbildningen blir ju präster. Det betyder att det finns bra präster och dåliga präster, precis som bra lärare och dåliga lärare, eller bra politiker och dåliga politiker....


Inga kommentarer: