Translate

söndag 28 april 2013

Alla födelsedagar är inte bäst.

Födelsedagstårtan för min älskade, älskade son. Min son. Jag har en son.
Helt fantastiskt!
Alla födelsedagar är inte inte som på film. Även om man har en fin familj så är inte alla sammankomster rosenröda och vackra. Min son fick fira sin åttonde födelsedag idag. På nåt sätt var det inte en rödskimrande dag där jag firade att jag varit mamma i åtta år. Dagen då resten av mitt liv började. Istället pratade vi om att både han och jag var sjuka och skulle ha dött om vi inte varit på sjukhus, för åtta år sedan. Sedan blev det inte som han hade tänkt sej sin dag. Tårar, olyckor och gräl gjorde att min sons åttonde födelsedag inte blev hans bästa. Men han har alltid en kärleksfull familj runt sej. Människor som älskar honom och finns för honom. Jag är stolt som mamma att jag kan erbjuda honom det. Vi pratade om tokigheterna strax innan han somnade. Vi pratade om att på de 24 timmar som hans födelsedag varat så var det kanske en timme som blivit lite tokig. Det betyder att 23 timmar varit bra. Och det är de man ska plocka med sej även om lite ledsamhet kanske hänger kvar. Han var glad när han gick och lade sej. Vilket gjorde mej både rörd och stolt att han har ett sånt fint synsätt på livet. Bara han får fundera en stund så köper han det mesta. Min son är verkligen det mest fantastiska varelse som någonsin har blivit född. Det sa jag när han var nyfödd och jag säger det idag. Han är en sån fin människa. Så varm, så klok, så snäll, så framåt och glad. Jag älskar varje liten por i hans kropp. 
Morgonfirande med presenter och glass.
Och även om hans dag idag inte blev det magiska, fantastiska som vi hade hoppats på är jag ändå stolt att vi som föräldrar serverar livet för vår son, och vi visar alternativ, nya vägar och lösningar för allt som sker. Jag varken vill eller kan jämna marken och visa upp bara det vackra i livet. Jag vill lära honom att hantera allt som kommer i hans väg och att han ska känna trygghet i oss och i sin egen förmåga att lösa problemen. Och han börjar bli riktigt duktig på det, min lilla son. Redan nu. Bara åtta år gammal. Om jag kunde och han önskade så skulle jag ta ner månen åt honom. Men jag är glad att han nöjer sej med mej:
Presenter är bra, men mamma är bäst!
-Bara jag får vara med dej mamma så är jag lycklig.
Hur bra mår man inte som mamma när man får höra det?

Förutom det tråkiga som hände har han haft en kanondag med att en kompis sov över från igår och var med på morgonfirandet. Han fick spela skylander och nintendo. Kompisen och Stora N cyklade upp till Ebbaskogen och lekte helt själva innan de tog Lilla varvet hem. De lekte riddare, han fick presenter han önskat sej, vi satte äntligen upp basketkorgen Marcelo fick i present för länge sedan och 
Familjen ett av det viktigaste vi har. I vått och torrt.
hans far och han spelade basket ihop. Årets första tur med fyrhjulingen togs idag och familjen kom och firade favoritkillen. Själv är jag så lycklig att han kom in i mitt liv. Min son. Min alldeles egna lilla son. Jag är mamma. Jag fnittrar varje gång jag tänker tanken. Vilken lycka jag har i mitt liv!

Inga kommentarer: