Translate

måndag 17 mars 2014

Pluto 4år


Min älskade kille 4år. Hunden som fått många andra chanser.


Pluto som 4 månaders valp
Idag fyller Pluto 4 år. Det känns idag jättekonstigt att titta på valpbilderna på Pluto och jämföra dem med dagens Pluto. Är det samma jycke? Idag är han stor och grov, då var han liten, mager med för stora öron. Hans sista år har inte alls varit kul Har i stort sett bara handlat om smärta och behandling. Inte trodde jag att det skulle ta sån här lång tid när vi åkte in till Norsholmsdjursjukhus för operation. Men här står vi ett år senare och han är halt igen. 
Alternativbehandling med
ström. Skönt tyckte Pluto.
Han har fått alla möjliga behandlingar under året, allt från operation, rehab, massage till alternativa behandlingar. Alla med ganska lite resultat. Det var först när vi började provocera kroppen som han började bli bättre. De senaste veckorna har han faktiskt varit helt fri i benen. Men så efter lite lydnadsträning och en veckas vila så haltar han markant på benet igen, han avlastar baken ganska mycket när han går - vila är inte hans melodi verkar det som. 


Pluto är nästan alltid glad och pigg på vad vi ska hitta på.
Jag känner mej som en terrorist när jag på promenaden nu släppte honom lös och lät honom springa som han ville. Vi gick ner till sjön - allas vår favoritplats och fotade lite med min oerhört dammiga Canon. Då visade han nästan ingenting men när vi kom hem gick han med bakbenet stelt och böjde minimalt i knät. SUCK! Jag lider så oerhört mycket med honom. Jag blir så ledsen för hans skull. Pluto som fått så många andra chanser. När ska han bara få vila? Bara få vara? Jag hoppas att det ger resultat, att han är blir bättre och bättre nu när jag är frisk och kan gå med honom lite mer än den sista veckans sjukpromenader.
Pluto 4år med Bobbo 11år. Man ser när Pluto sitter att han sitter snett med
benen och inte kan få ihop det opererade benet ordentligt.


Pluto är en oerhörd glädjekälla i vår familj. Han engagerar barnen och leker med alla som vill. Samtidigt är han väldigt lugn och mild i sitt sätt, om än en drummel och klumpig. Men jag har jobbat så hårt med att få honom artig och jag ser resultat av det varje dag. Han är som ett barn som fått strategier, han funderar på hur han ska lösa problemen som uppstår och tar till strategierna han har fått. Det är oerhört häftigt att se. Han kastar sej in i varje uppgift med berått mod och gör alltid sitt bästa för att lösa den. Sen att han inte alltid har tålamodet att vänta och se vad som förväntas av honom, det tar han med en klackspark och försöker lösa det ändå. Han gör många fel, just för att han är lite klumpig och plump, men han gör alltid sitt bästa. Han är en oerhört rolig hund att träna. Han är en oerhört rolig hund att känna. Det enda jag ser som ett minus med Pluto är hans ambivelenta förhållande till andra hundar. Som jag önskar att jag kunde lita på honom och att han litade på andra hundar.. Men med tanke på att alla hundmänniskor jag konsulterat genom åren när det gäller just detta problem, och alla har sagt att jag inte kan lösa det och att jag var tvungen att sära på Bobbo och Pluto, så har vi kommit ganska långt! Han umgås med utvalda hundar. Han accepterar att bli hälsad på av okända hundar och han kan ignorera andra hundar på träning och i vardagen. Han kanske aldrig får en lekkamrat så som de flesta har, men han får leva, bli använd, har sällskap och blir aktiverad av oss. Ett ganska bra hundliv ändå. Om bara benet kan bli bättre. Grattis Pluto på din 4års dag. Vi älskar dej med hela vår hjärtan och älskar att var med dej varje dag. Tyvärr blir inte din födelsedag det största firandet, men det tar vi igen på lördag när vi ska träffa din bror.

Inga kommentarer: