Translate

tisdag 22 oktober 2013

En blöt dag.

Vi har temavecka på mitt ena jobb och där är det FN, fair trade och barnarbete som vi arbetar i huvudsak med. I dag i strilande hällregn har jag haft minröjning på schemat. Eleverna har fått försöka ta sej över minfält, röjt minor och hjälpa varandra. Eleverna blev helt blöta men det är bara en som högljudd protesterade att det var tråkigt för att det var kallt om fötterna, och en som tyst visade sitt missnöje. Övriga har faktiskt tyckt att det varit rätt skoj, trots vätan. Jag älskar ju utomhuspedagogik, och efter dagens utmaning känner jag ännu mer att jag skulle vilja pyssla mer med utomhuspedagogiken. I de klasser jag haft under dagen har jag haft elever som fungerar mindre bra i vanlig klassrumsmiljö, men i dag har det gått fläckfritt. Och det är så häftigt att vara med om. Då känner jag att jag har gjort något bra, så ikväll kan jag klappa mej på axeln och ge mej beröm. Som lärare måste man det. Vi får ganska mycket skäll från föräldrar och även kollegor för alla våra kortatillkommanden,  skulle vi inte berömma varandra och oss själva när det går bra är det himla lätt att tappa självförtroendet och snabbt gå in i väggen. Efter jobbet idag ska jag ut och cykla. Både min och sonens cykel hänger bakpå bilen. Jag kan ju inte påstå att jag är super inspirerad..... men klart jag ska cykla när jag har möjlighet. Marcelo har lite att göra idag, så jag tror knappast han går någon promenad med hundarna, vilket betyder att en promenad i regnet med dogsen i mörker är det som väntar när jag kommer hem. Gissa vem som ska ta en dusch i kväll!!!! Jag gillar regn, men med åren har jag blivit lite bekväm och som idag när jag inte har rätt kläder för regn, för det regnade inte när jag var ute med  hundarna i morse, så blir man ju lite extra känslig. Jag mår däremot väldigt bra av att var ute i friska luften , speciellt på hösten, och det har cyklingen och alla utomhuslektioner jag haft verkligen bidragit till att göra att jag känner mej bättre. Så det borde vara medicinering till alla deprimerade. Börja cykla en timme om dagen när det är ljust ute. Vilken skillnad det är för väbefinnandet!

Inga kommentarer: