Translate

måndag 23 december 2013

Dags att byta sinnesstämning

Jo men så börjar julafton närma sej då. Beskedet jag fick förra veckan ar inte alls kul. Men jag ska försöka hitta vägar runt det så att det löser sej tillslut. Vilken tur att jag har en familj som alltid vet hur de ska göra mej tacksam för det jag har och inte sörja det jag inte har. Grus i maskineriet. Det har varit det ett par år nu. Det händer hela tiden något som är lagom jobbigt för att det inte  ska kännas bra. Kanske är det min lågstatus reflex som alltid sabbar saker i sista sekund? Jag vet inte. Julen är ju den högtid jag älskar allra mest. Snölöst och plusgrader har ju inte riktigt fått julstämningen att infinna sej. Men varje jul har vi fått ett ryck här hemma och rensat i barnens rum. Alla leksakerna från övervåningen har åkt ner igen nu. Bara det har varit som en julafton för barnen - att få tillbaka ALLA sina 
Alla leksaker på en bild. Det här blev kvar. Lagom mycket.
leksaker. Men ack den lyckan som är långvarig..... fem kassar med leksaker rensades ut och staplades på hög till den som vill ha. Idag tog jag dessutom alla kläder de vuxit ur och åkte och lämnade till folk och fä. Hälften ligger kvar i bilen, vi ska ses efter jul. Men jag var tvungen att tömma för hur skulle jag annars få plats att åka och storhandla? Hela lastutrymmet var fullt från golv till tak. Lekterapin uppe på sjukhuset fick en kasse med böcker, ena guddottern fick tre kassar med kläder, Edith fick en påse med kläder, två gäng leksaker skeppade jag iväg igår så nu ser vårt hem ut som ett hem igen, inte 
Några av leksakerna

de inte använder längre.
Bättre att andra barn får glädje av dem
som en insamlingscentral. Ungarnas rum är dessutom mer lättstädat och de har de leksaker de verkligen vill ha. De är lika glada över att ge bort grejer som att få dem. Tack och lov har jag sagt ifrån om leksaker den här julen, så påfyllningen i morgon lär vara minimal. 

Ibland kan jag tycka att det är groteskt vad saker de har! Nästan äckligt. För trots alla grejer kommer de ibland och säger att de inte har något att göra.... ja just det hmmmm.... host host. Inget att göra?  Efter att ha skeppat iväg hälften av alla saker så kunde vi åka och handla. Så kylskåpet är fyllt med mat för drygt 2000kr - som ska tillagas i morgon. Jul - härliga jul.



Inga kommentarer: