Translate

måndag 9 juni 2014

Första riktiga oppet

Idag tog jag mitt första dopp. Efter att ha svettats runt på jobbet i strålande sol dryga milen med eleverna luktade jag mumma och kroppen var lagom kladdig och varm. Jag skrev under alla betygskataloger, drog ut omdömen och tiggde efter mer SO i höst innan jag satte mej i en outhärdlig varm bil. Där beslutade jag mej, idag skulle jag bada! När jag äntligen kom hem bytte jag om, tog med mej barn och hundar och gick ner till min älskade sjö. Att få hoppa i det kalla vattnet är som en reningsprocess, jag kan inte förklara vad som händer. Det är som att bli döpt. Man går i som en person och kommer upp som en annan. Det viktiga i ritualen är att hela kroppen ska komma i, låren, magen, axlarna, ansiktet, hjässan. Först simmar jag på mage och sedan på rygg. En stund måste jag stå i vattnet och överösas av känslan. Friskhet! Det är så underbart skönt. Sedan en stund på stranden där jag blickar ut över vattnet, hör barnen samtala och känner hur själen kommer till ro. Det är obetalbart att ha den här fördelen. 

Inga kommentarer: