Translate

torsdag 17 maj 2012

Plutos debut i lydnad

Jag har en hund som inte kan någonting. Han är lite halvbra på några saker. Han är underbar, lätt att ha med, rolig att träna men lite klumpig i kroppen, lite osäker och även om han gör sitt bästa så får han liksom inte riktigt till det....


Det har varit mina tankar om Pluto sen han var liten valp. Fokuset för prestationer har legat på Bobbo. Pluto får vara med för att det är kul. Han har tränats för att han ska få stimulans, egentligen inte så mycket för att prestera. Lite stressad har jag varit vid tanken Oj Pluto är 2år och kan ingenting! Jag har liksom tyckt att vid 2års ålder ska man vara en bra bit på väg. Eller nej, jag tycker att då ska man vara duktig - om man tränat. Så det dåliga samvetet har legat lite på mej, att jag inte tränat upp honom längre.


Från och med nu ska jag inte säga att Pluto inte kan någonting. För han kan! Och oj som han kan! Rent krasst är det så att han faktiskt har FD1 - sin första titel och igår debuterade vi i lydnad.


I söndags åkte jag till Norrköping för att testa att köra på eras plan. Vid ett tillfälle råkade jag peta till Pluto och efter det ville han inte gå fot. Han kastade sej vid varje sväng gick långt ifrån mej och var jätte osäker. Måndagen ägnades åt belöning, belöning, belöning. Han kunde då gå fot men ville inte sätta sej när vi stannade. Tisdag var han funderardag och då ingen träning. Onsdag var vi på tävlingsplats. 


Vi fick startnummer 2. Det var jag nöjd med. Vi körde platsliggningen och jag tror inte han rörde ett öra ens en gång. Lite snett lade han sej men stilla som en staty. Vid uppsittet reste han sej direkt, men tyvärr lite hängande. Tandvisningen var inga problem. Han satt stilla och blundade när Katinka kollade munnen, ( vilket är HALLELULJA eftersom jag glömt att träna detta moment.) poäng 10-10


Sedan blev det en lång väntan, närmare 1½timme innan själva klassen kom igång. Och jag var nervös. Jag har aldrig gjort ett helt program utan belöning. Visserligen har vi kört freestyle, men där är själva tempot en belöning i sej. Vid fotgåendet var han seg och släpade. Vid ett tillfälle satte han sej inte. Men han gick med mej. Lite besviken blev jag men samtidigt glad. Han genomförde momentet utan större bekymmer, även om han kunde det bättre. Ställande under gång var inte mycket att klaga över, sett från mitt perspektiv. Inkallningen gick kanon! Han har svårt för ingångar så jag satte ihop fingrarna innan jag kallade in. Han kom i fullfart. Buffade till fingrarna och satte sej jätte bra. Jag förstod att den buffen skulle dra ner lite poäng. Så jag kollade på Katinka. Hon visade skylten 9½. Bara ½poängs nerdrag! Så kom ställande under gång. Jag har ett ganska mjukt kommando på ordet stanna Han har haft lite svårt att förstå vad han ska göra så jag måste vara lätt, lätt mot honom i detta moment. Vi startar. Han går en bra fot. Han blir bättre och bättre för varje moment och jag blir jätte glad.  Kommendera, säger tävlingsledaren. Jag är på fel ben går ett par steg och säger STANNA! Pluto slänger sej på backen i ligg. Och jag undrar vad jag är för pucko. Sen när ryter jag stanna till min hund? Katinka skrattar och säger att det där var ju 10 på liggande under gång. Men det momentet hade ju redan varit. Vi hade fått vår första nolla. Vi apporteringen blev det också fel från min sida. Pluto gör allt perfekt. När han släpper på loss så fipplar jag och tappar apporten. Vilket Katinka så fint skrev i protokollet; Utmärkt apport. Matte förstör tappar apport. Hopp över hinder var inga problem. Samma buffande mot handen vid ingången annars utmärkt och vi var klara. Jag sprang ut och belönade min duktiga vovve. Jag visste att förstapriset försvann vid vår nolla men jag hoppades att vi fått bra poäng på det andra. Jag belönade och belönade och belönade i kompestation för all utebliving belöning ute på plan. Pluto var glad. Jag var glad.


Sen fick jag se slutsumman på resultattavlan. Den var pinsamt låg. 148poäng. Jag ville sjunka genom marken. Har en av MINA hundar fått så låga poäng!!!! Då var det inget kul längre. Men jag ville se poängen för varje moment. Och de kan jag inte klaga över!

10- 10- 6,5 (den kan jag klaga på)-9- 9,5- 0 -7 - 9,5 - 9


Så min hund som inte kan någonting fick två stycken 10, två stycken 9.5 och två stycken 9 och en halvbra 7:a för att jag tappade apporten- det är inget att klaga på!!!!! Så min hund kan faktiskt! Pluto kan!


Betyget för fotgående 6,5 är inte bra. Men jag vet varför, och fot är inte hans starka sida än, men det kommer. Så det betyget kommer med tiden bli bättre. Nu är det agilitykurs för Annica Aller som står på tur i schemat på tisdag, lydnadskurs med Ingela på onsdag och lydnadstävling på fredag. Så nog är vi igång alltid, min lilla kille och jag!

Inga kommentarer: