Translate

onsdag 17 juni 2015

Frihetsdressyr med Jonas

Jonas Sjöström hade kurs i två dagar hos oss. Inlärning och frihetsdressyr
stod på schemat.
Jonas kom till stallet. Pragmatisk. Inte ett dugg romantisk. Inte ens lite. Här var det inte tal om att " bli ett med hästen". Nej han gick rak på sak - så här lär sej hästen, sen kan du linda in det i fluffiga energibubblor och annat hur mycket du vill, inlärning är inlärning, helt enkelt! Skön kille! Pepino var till en början mest intresserad av att beta gräs. Men allteftersom blev han mer och mer intresserad av spansk skritt, gå ut på volter, yoga och att snurra runt på kommandon. Kommande tricks är buga, visa tänderna, backa in i frontposition samt elefanten på pall momentet.
Här börjar vi träna yoga. I slutänden ska han sätta huvudet under bakbenet.

Frihetsdressyren för mej handlar om samma sak som hundträningen. Vi skapar en relation med varandra där hästen vill aktivt arbeta med mej. Jag sätter gränser där hästen får mer frihet och större fördelar av att vara väluppfostrad. Alltså lyd och få det bättre. Men jag vill göra det utan hårda metoder. Det betyder att Pepino nog antagligen aldrig kommer att kunna ridas ut i skogen utan träns och sedan lyda minsta lilla vink. Kanske kommer han heller aldrig gå prickfritt från sommarhagen till stallet, inte när det finns saftigt gräs iallafall, men han kommer att ha höga  förväntningar och vilja arbeta när han ser mej. Att ha ett djur betyder för mej att skapa relation och förtroende. Jag har aldrig varit en person som satsar allt på att bli bäst i någonting. Jag tycker det är roligare att testa olika saker och inte ha så höga krav på att allt ska vara perfekt. Det betyder dock inte att man inte ska ha höga förväntningar på just de moment som man tränar. 
 Annars kommer man inte framåt. Jag fastnar ofta på hur jag ska komma vidare. Jonas försökte hjälpa mej med det. Vi tränade mest trick, Ameli och Mårten 
tränade på att komma ut på volt, Nalle och Zeus tränade på att inte vara så bufflig och de övriga på att frustration och uppmärksamhet. 

 


Foto Ameli.



Det var fantastiskt roligt att under två dagar jobba under solen med sin häst, diskutera fram olika problemscenarion och vad som är det bästa 
Snurra runt var något både P och jag gillade!
alternativt utifrån vem man är som individ. Pepino stod och gäspade och orkade knappt fokusera under sista dagens pass. Nu när sommarlovet börjar blir det allt att träna på tricksen och verkligen sätta dem så att vi kan utvecklas vidare. Som Jonas ena häst som lärt sej att plocka upp ett spö och börja jaga honom med det. Det är bara fantasin som sätter gränser!


Vi har kul ihop, min häst och jag!

Inga kommentarer: