Translate

onsdag 10 december 2014

Slutar inte vara mänsklig pga politik

Nu var det ett tag sedan jag var här på bloggen. Ordet blev inte skrivet. Tanken inte sagd. Jag har inte berättat det här än, men de i min omgivning är ju väldigt medvetna om det, valet i september betydde en seger vilket betyder att jag nu kommer ägna de närmaste fyra åren till intensivt politikerarbete i min kommun. Jag är stolt, jag är glad och jag tycker det är kul. Men jag har också blivit varnad. Den här bloggen kan bli min värsta fiende. Jag kan inte vara annat än mej själv. Jag har inte förmågan att förställa mej. Men allt jag skriver här kan komma att användas mot mej, mot min man och mot mina barn. Jag har behövt suga på den karamellen. Marcelo får sina blåtiror pga mej och pga att andra prackar på honom åsikter som han inte har för att jag är en del av politiken. Men rent krass, han är invandrare och mörkhårig, han utsätts varje vecka hela sitt liv för rasistiska påhopp och subtila hintningar om hur värdelös han är för att han inte är född i Sverige. Han kan nog ta ett slag här och där för att hans fru har " fel åsikter". Men jag är inte villig att barnen ska slå skott för det. Så jag har funderat och tänkt på saken. Vad ska hända nu? Ska jag sluta ventilera på den här relativt lilla bloggen bara för att några ska få skocka över hur olämplig jag är för att jag är mänsklig? Och jag har kommit fram till att nej det vill jag inte. Istället ska jag lära mina barn att vara stolta över att de har en mamma som försöker, även om andra tycker att jag har fel. Och jag har aldrig gömt mej bakom mina misstag. Jag skäms och går vidare, en erfarenhet rikare. Om omvärlden tycker det är fel att ha mänskliga politiker som ibland dricker ett glas vin eller snäser när man är sur....... då kommer vi inte ha några politiker som är villiga att engagera sej. Alla misstag jag gjort i det förflutna kan jag inte göra om. Jag kan bara säga att jag försökte överleva på mitt sätt. Och alla bollarna i luften lyckades jag inte fånga, det gör jag inte i dag heller. En del ramlar ner, men det gör inte att jag slutar försöka rätta till det när jag provar igen. Men visst kommer det bli mer censur. Och visst kommer jag fundera lite, lite mer på inläggen jag skriver. Men som jag sagt förr - jag mår bra att skriva av mej, få respons och öppna upp för tankar och diskussioner. Bara för att jag nu kommer bli politiskt aktiv på ett mer handgripligt sätt kommer inte den här bloggen översvämmas av politik. Den kommer fortsätta att vara som den alltid varit- en del av mina funderingar, mina tankar, min vardag.

Inga kommentarer: