Translate

söndag 1 november 2015

Vi är i fred, men sårade...


Jag är inne i ett skov. Jag har det inte bra. Jag är hormonell just nu. Trött. Irriterad. Har ont. Jag tar slut. Det går inte förklara tröttheten som väller över mej. Inte ens när jag mår bättre kan jag riktigt förstå hur illa det kan vara ibland. Nu är det ibland.
Jag har slutat deala med kroppen. Jag har slutat försöka sluta avtal. Jag är inte ens arg när det inte går längre. Jag vet att det är så här jag lever. Varför skulle det inte hända mej? Det händer så mycket hemskt många andra, varför ska jag inte få min del? Mina dåliga perioder påminner mej om hur mycket värre allt faktiskt kan bli. Jag har ett bra liv. Jag har det bra. Men jag kan inte leva så här. Det är inget liv. Visst är familjen bra och utan dem har jag inget liv, men utan hälsan finns inget kvar. Ingen energi att uppskatta, ingen ork att göra det roliga, inget kvar att ge dem man älskar. Jag har beställt tid hos läkare igen. Ännu en. En ny. För de gamla som var bra, de stannar ju inte kvar. Byts ut. Sedan börjar jag om. Igen. Alla tvivlande blickar. Rycken på axlarna. Mina tårar, min svaghet. Men jag får inte ge upp. Min kropp är inte frisk och jag fixar inte att göra den frisk på bara vilja och glädje. Den är trasigare än så. Jag föraktar svagheten jag bär. Extra kilona jag har men jag älskar mej själv. Trots allt har jag slutit fred med kroppen. Vi för inte en kamp mot varandra längre. Vi lever i symbios och vi väljer att försöka vara snälla mot varandra. Jämka lite. Jag behöver ta hand om mitt slott. Ge den lite extra pushning på vägen, komma med uppmuntrande ord en heja ramsa eller två. Så att hon står ut tills den rätta läkaren slutar lägga huvudet på sned och rycka på axlarna och istället hjälper min kämpande kropp att överleva natten. Så imorgon ska jag hitta på en ny ramsa. I morgon ska jag ta hjälp av de som kan mer än jag, hålla kroppen i någerlunda skick tills jag kan få hjälp på riktigt. Vad det är som är fel????? Det kan ingen förklara....... Så det är jag och kroppen som håller varandra ihand, sluter fred och försöker hjälpa varandra.
 

Inga kommentarer: