Translate

söndag 1 november 2015

Mumza in da house!

Kissfläckar på golvet, ännu mer kissfläckar på golvet. Ännu en kisspöl. Och en till. Och där kommer en stor rykande bajshög också. Att ha valp i huset är inte att ha det som vanligt! Mumza, goldenvalpen vi tar hand om ett par veckor, har inte riktigt fått till rutinen att kissa ute.
Och jag är inte riktigt inställd på att ha valp så den kombon resulterar i rätt många små olyckor här hemma. Jag har lärt mej att jag måste vara med ute när jag öppnar ytterdörren för att hon ska kunna vara ute en stund och jag måste vara stilla för att hon ska kissa, annars busar hon bara och glömmer bort toalettbesöket i gräset. Samma sak om vi är ute och går. Det är ju så kul, så kissandet och bajsandet glöms ibland bort. Men jag tänker alltid på det utan kör på som jag är van och så tar jag in henne och tio minuter senare kommer en stor kissfläck på trägolvet... igen.




Mumza har inneburit att Bobbo har fått en kompis om dagarna. En kompis som vägrar ge sej. Bobbo försöker muttrande säga åt henne att lägga av, men på sitt härligt, barnsliga sätt vägrar hon och sätter sej eller ställer sej på honom och tillslut så lyckas hon! Bobbo blir som en unghund igen. De brottas och morrar och biter och kastar sej omvarandra. om och om igen. Bobbo har blivit mycket yngre igen, mer lekfull och har fått mer fart sen hon kom in i vårt hus. En del personer ojade sej lite och undrade om det inte var taskigt mot Bobbo att ta in en valp i huset nu när han blir 13 år nästa månad. Men tvärtom. Hon har varit en vitaminspruta för honom.

Mumza är dessutom en fantastiskt bra stallhund. Tillskillnad mot Bobbo, som inte kommer överens med de andra stallhundarna, så funkar Mumza ihop med alla. Och Bobbo som inte längre hör kommandon har inte fått följa med på ridturer, för vad händer om vi träffar andra hundar eller om det kommer bilar? Mumza däremot njuter av att få hänga på och springa genom hästarnas svansar.






Att få in Mumza i huset har varit en stor källa till tokiga skratt och varma leenden. För hur kan man motstå en Mumz?

Inga kommentarer: