Translate

lördag 30 maj 2015

Matblogg

När jag ser på sånt som anses vara vänt till kvinnor - typ matprogram, Go Kväll, modebloggar och annat trams så blir jag inte bara uttråkad- jag blir nästan irriterad vid blotta uppenbarelsen! 

Just nu i vardagen är det ganska stressigt. Jag känner mej inte stressad av den enkla anledningen att jag väljer bort att dammsuga, ta hand om tvätten, handla och andra oviktiga saker nu när det är så mycket kring jobbet - betygsättning och all rättning innan!- och alla matcher, cirkusföreställningar, träningar, stallet och så. Men jag är stressad, det märker jag på psoriasisen som blossat upp som en jättestorm i hårbotten, öron, ansikte mm. Nästa vecka kommer det vara mycket lugnare. Sen är det två veckor kvar till semester och det uppskattar jag! Men så vaknar jag idag, en lördagmorgon, och upptäcker att  Någon inte heller bor här. Så Ingen har handlat, dammsugit, tvättat eller gjort något annat. Med fem timmars sömn i kroppen, hällregn utanför fönstret tittade jag i morse in i den tomma brödhyllan och insåg att dagen frukost inte skulle bli en succé. I kylskåpet hägrade bara jäst med bäst-före-datum som gått ut för två veckor sedan. Hur skulle jag nu kunna baka? 
Enda lösningen var att googla på glutenfritt utan jäst, hamna på en av dessa förbenta "kvinnosidorna" och försöka lösa frukosten utan att kuska två mil till och från affären. Så hamnade jag på Kerstins sida, hittade ett recept, följde det - nästan..... lite iallafall - och jösses vilket gott bröd jag fick till. Jag vevade ihop några scones och vips hade hela familjen frukost bröd. Så nu är jag också lite matblogg. En sida på nätet som pratar recept och gulligull och lägger upp matbilder. Allt det där som gör mej irriterad.....


Bröd-inspiration från Kerstin
Två ägg
En stor klick keso
citronsaft två ordentliga skvättar
Rör ihop
En hand pumpakärnor
två duttar salt
Husk litegrann sådär- påbörjat litet berg.
Mandelmjöl ganska mycket
En stor kick honung
Bakpulver
Rör ihop.
Vila i 10 minuter.
Klicka ut på plåt.
200 grader i ugnen tills de blir bruna och fina.
Vila.
Ät.

Inga kommentarer: