Translate

söndag 11 augusti 2013

Nytt kapitel i boken Åza

Foto: Just avslutat min första dag på mitt nya fasta jobb. Nu kör vi!I fredags började jag på mitt ny/gamla jobb. Jag har fått fasttjänst inom kommunen, halvtid på en skola och halvtid på den skola jag arbetade på förra året. I fredags var jag på plats på den nya skolan. Dagen började med frukost. Alla på skolan är så där, blonda ( okey några är mörkhåriga), snygga, vältränade och så pigga. Det skulle ju kunna vara jobbigt, men det känns bara uppfriskande. Det ger energi och lust! Ett av det roligaste jag vet, är när man gör om en tom plats till sitt eget kryp-in. Och jag ägnade flera timmar till att hämta pennor, skaffa dator, placera pärmar, sortera i klassrummet och göra arbetsplatsen till lite mer min. Tanken är att jag ska vara här länge. Jag är fast. Nu börjar mitt jobb på riktigt! Långtids planera. Följa eleverna tre år. Det känns nästan magiskt. Jag har spenderat sex år på universitetet för att just långtids planera mitt arbete. Lyckas nå alla eleverna inom sinom tid. Det är svårt att göra när man bara har ett år på sej. Jag har arbetat som lärare i 2½år och det känns fortfarande som jag är lite ny. Samtidigt börjar jag inse att jag närmar mej medelåldern, det är också lite lustigt att börja bli vuxen så här sent. I min bok är barndomen redan skriven, tonåren likaså, uppbyggnadsfasen är precis avslutad, den där fasen där man skaffar utbildning, familj, bygger en grund helt enkelt. Nu börjar nästa kapitel i boken Åza, den där jag får fast jobb, gifter mej och där resten av mitt liv planeras. Vem kommer jag bli nu? Vilka härliga upplevelser kommer jag få vara med om och vilka sorger kommer jag drabbas av? Det känns jätteskönt att vara här, samtidigt som det såklart är lite skrämmande.Hela kroppen känner att det är en förändring på gång. Jag hoppas den förändringen både är spirituell och fysisk. Alla dagar kommer jag inte älska att gå till mitt jobb, eller ha passionerat sex med min man. Men jag hoppas merparten av dagarna kommer se ut så. Idag känns det lite mer än vanligt. Idag piffar jag till mej, drar blonda slingor i håret, nopprar ögonbryn, färgar fransarna, börjar fixa till mej helt enkelt för det kommande bröllopet och en ny fräsch höst. 
Mums. Men jag orkade faktiskt inte äta upp min glass. Nog första gången ever!
I går avslutade vi sommarlovet på Smultronstället med glass från restaurangen. I dag ska vi umgås hela familjen. Det regnar ute men jag är säker på att vi kommer ha kul ändå. Det blir fotboll och grillning, I morgon ska jag tillbaka till mitt nya jobb, till mina nya kollegor och på onsdag kommer jag träffa min gamla. Nytt och gammalt om vartannat. Kan man göra annat än att älska livet?

Inga kommentarer: