Translate

tisdag 29 december 2015

Snowracer bakom häst.

Ameli på Salle galopperar med Lilla N och Nalle på snowracer bakom sej. Superkul!

Att tolka bakom häst är något jag alltid velat testa. Idag åkte jag snowracer bakom häst. I skritt, sen i trav och tillslut i galopp. Över fälten. Snön var hård, isig yta. Det var roligt. Men fingrarna höll inte taget hela tiden så jag voltade två gånger. Mina händer som inte fungerar. Men jag får leva med dem. Men jag typ tolkade bakom galopperande häst idag. Och Lilla N var med mej. Hon åkte också snowracer. Yihaa! Vintern är fantastisk!

Idag testade jag också loksele på Pepino. Har ju någon plan på att köra in honom. Misstänker att han någon gång haft sele på sej förr. reagerade inte alls. Elin hjälpte mej. Hon gick med kedjor och klingande.
Med vinterpäls blir man varm. Men alltid kul
att testa nya saker. Lokselen var inga bekymmer
Inga bekymmer, så hon släppte. Som vanligt var det inte "kläderna" som var det stora, utan det stora problemet är att gå ut, lämna stallet, komma för långt bort hemifrån. Men jag måste nog ge med beröm godkänt för dagens prestation. Han är fantastisk! Och han är underbar.



Lilla gänget på väg ut.      Foto Ameli.
Men dagens höjdpunkt var när vi skrittade över fälten. Lilla N red på Bella, Nalle på Grus, Marwin på Salle, Hanna på Zerra och jag på Pepino.  Som han ville galoppera min älskade svarta totte. Men jag vågade inte. Fegade ur. Han var explosiv och bockande häst vill jag inte sitta på! Men han höll i hop. Han skrittade, vädret var strålande, vi var tillsammans, dottern var med, snön låg över fälten. Att sitta där på hästryggen. Veta att jag sitter på MIN häst. Att det är jag som bestämmer, jag väljer vad vi ska göra och inte göra. Jag sätter målen, jag förverkligar drömmar, jag får uppleva på mina villkor. Att skaffa Pepino är ett av det bästa jag gjort i livet. Han ger mej så mycket. Han ger mej så otroligt mycket.... tillfredställelse. Och något att bita i.
Nalle på Grus, Lilla N på lilla Bella i mitten och bakom skäcken Zerra går Pepino med mej. Men vi syns knappt.
Foto Ameli.

Elin tog ett kort pass på banan med honom efteråt. arbetade honom på volten. Han jobbade emot, hon slet lite, han gick fint ett tag. Och så var de på det igen. På lördag ska jag rida lektion för henne. På min häst. På min svarta, fina kille.

När hästarna sedan stod och mumsade hö fikade vi tvåbeningar på pepparkakor och té. Vi pratade, skrattade. Hade gemenskap. Vårt stallgäng. Vi på Vena! 
 
 

Inga kommentarer: