Translate

torsdag 26 november 2009

Våga agera!

Hej alla vänner.

Som de flesta av er vet har jag en släkting som blivit våldtagen och förnedrad, jagad och förföjd av en 24-årig kille här i stan. Tjejen är 12 år gammal. Han har blivit häktad och väntar nu på rättegång. Polisen har tagit lååång tid på sej sedan detta har kommit till deras kännedom. Bland annat tog det över sju veckor från anmälan till det första förhöret med flickan som blivit drabbad. Alla bevis (dna, sms, kontakter via nätet, adress, namn mm) har tagits fram av flickans mamma. Under den här tiden har killen blivit delvis bevakad och har vid minst ett tillfälle haft en annan minderårig flicka i sin lägenhet. Så under mer än två månader har killen fått härjat fritt, kunnat ta kontakt med fler offer i ett område i stan som är full med barn. Kanske till och med ditt bostadsområde?

För mej är det orimligt att vi låter män (och kvinnor för den delen) gå omkring lösa och låter de få chansen att förstöra flera familjers liv pga prioriteringar. Jag vill ha en stad där man kan låta sina barn åka till parken utan att de ska bli inplockade i en bil, bortförda och våldtagna. Vilket har hänt med detta fall. Därför tycker jag att vi ska låta våra politiker och våra poliser veta att vi som är tysta och skötsamma INTE tycker att detta beteende är ok. Jag vill iallafall att, om det kommer till polisens kännedom att en pedofil eller våldtäcksman härjar, och man vet vem det är, att vederbörande bör komma bort från våra gator fortast möjligast.

I fallet med min unga släkting är det inte mycket vi kan göra. Men jag vill försöka undvika att samma sak händer mina barn. Mitt förslag är att vi, så många som möjligt, ägnar en kvart åt att skriva ett mejl till politiker och till polisen. Ett kort meddelande där vi ber dem att göra våra gator och torg lite tryggare. Att vi berättar för dem att två månader är en lång tid att gå lös, om man vet vem förövaren är. Jag tycker att vi som skötsamma medborgare, föräldrar, ungdomar och medmänniskor ska försöka påverka genom att säga vår åsikt om att dessa brott ska prioriteras, och att pedofiler och våldtäksmän i högre grad behöver kartläggas och hållas under uppsikt så att dessa brott blir så få som möjligt.

I mitt mejl kommer jag skriva att; ang den 24-åriga mannen som blivit gripen i Norrköping för våldtäckt på minderårig inte tycker att det är ok att han inte blev häktad tidigare, att jag vill att dessa brott ska ha hög prioritet och att förövare inte ska få gå lösa och kunna förstöra livet för andra bara för att polisen inte har resurser/väljer att lägga ner mer tid på att lagföra dem.
Jag kommer att be dem se över frågan och se om de inte kan göra våra gator lite tryggare.

Mejlen ska väl helst inte vara för långa. För om det blir som jag vill, så kommer mejllådorna att fyllas med tusentals mejl av samma natur. Meningen är inte att förstöra några servrar eller att mejlbomba ner någon myndighet, därför är min tanke att man gör detta under en dag i veckan under hela december månad. Om mejlen är för långa kanske de inte läser alla, så håll dej gärna kort men förklara vad du vill. Eller protestera mot att våra barn inte har större skydd än att de kan kontaktas om och om igen av förövaren efter att han fått reda på att en anmälan är gjord. Samma mejl kan skickas varje vecka, så man behöver inte skriva ett nytt varje gång. Detta för att visa att vi verkligen vill ha en förändring. Vi är väljare, och nästa år är det val. Kanske någon tar oss på allvar? Var med och påverka, för det kan du. Be gärna dina bekanta att delta med.

Snälla!

Mer kontaktinfo, mejladresser finns det i inlägget under här.

Varje måndag hela december, kort mejl, stoppa pedofiler och våldtäktsmän!

Inga kommentarer: